Bortekamp på kontoret

Bortekamp på kontoret

Som trener for et 9er lag i fotball hadde vi bortekamp i vår divisjon for gutter 13 år. Vi lå midt på tabellen, motstanderen var ubeseiret alene på topp. Gutta sa at når motstanderen var så god og hadde hjemmebane, ville dette bli tøft.

Du har sikkert hørt oss fotballtrenere rope ut mange kjente fotballutrykk som; dere må falle av, gå i press og slå i bakrom osv. Sannheten er at skolerte trenere vet at det som ikke er lært på trening klarer du neppe å rope inn i hodet deres under kampen. Men tro meg, det er fristende å rope ut mange beskjeder. Skulle vi få et resultat mot bortelaget måtte vi ha en plan.

Rope eller tenke?

Se for deg en arbeidsuke hvor oppgavene er ekstra store. Kanskje vil du vinne en ordre fra en viktig kunde eller du må rekke en deadline i et IT prosjekt du blir ansvarlig for. I et kunnskapsdrevet arbeidsliv forventes høy kompetanse og stor selvstendighet. Sjelden har vi noen som roper ut ordre etter oss mens vi jobber; gå ned i pris, snakk med kundeservice, ring IT avdelingen! Det er nok like greit, vi må tenke selv.

Når vi blir overveldet av for mye sier mange at de snakker til seg selv, men kanskje litt for forsiktig og defensivt. Man kan oppleve det som å spille bortekamp mot god motstand på eget kontor, mens vi venter at uka blåses av på fredag uten at kontrakter går tapt eller deadlinen sprekker.

Hvis jeg fikk spillerne til å tenke selv kunne de også tro på oppgaven. Planen var å ikke rope mange forskjellige beskjeder annet enn den samme beskjeden hver gang. For at det skulle virke måtte de huske 3 enkle ordre. Vinn duellene, ha kort avstand mellom lagdelene og slå ballen ut på kant. Vi terpet og pugget i noen minutter til alle husket og forsto planen. Eneste beskjed fra meg skulle være; Følg planen gutter!

Getting Things Done er en metodikk for personlig produktivitet. Vi snakker om gode arbeidsvaner hvor man effektivt får tanker og forpliktelser ut av hodet og inn i et system man stoler på.

Kanskje har du møtt noen som alltid tar gode notater i møter og har god orden på notatene. Eller en kollega som alltid er så rolig og avbalansert enda du vet at de har stor arbeidsmengde. Kanskje ser du misunnelig på de som går fra jobben til normal arbeidstid, samtidig som du vet at de har like stort ansvar som deg og du føler du må sitte en time til?

Hva kan det komme av? En mulighet kan være at noen av de bruker tips eller praktiserer vaner fra GTD-metodikken. Man kan oppnå ganske stor produktivitetsforbedring ved å bruke hovedprinsippene og nøkkelbegrepene i GTD. Å oppleve det å ha kontroll over oppgaver og påminnelser er en befriende følelse.

Etabler alt dette i et system du følger opp jevnlig. Da har du kjernen i hvorfor GTD har blitt så populært og brukes av mange kunnskapsarbeidere i dag.

En god plan

En god plan er bra. Å følge den lojalt er enda bedre. Vi ledet 0-2 til pause og gutta kom løpende mot trenerbenken og alle ropte; Denne planen fungerer bra da! Jeg ville ikke ha så mye diskusjoner i pausen og sa bare Følg planen i 2. omgang også. Topplaget kom seg til hektene, scoret 3 ganger og det endte 3-3 til slutt. Laget hadde lært noe som var svært nyttig i følge spillerne selv. De hadde repetert; vinn duellene – vinn duellene for seg selv under hele kampen. Lojalt sto de på planen og skaffet seg et resultat de ikke trodde var mulig før kampstart.

Når vi står ovenfor tøffe oppgaver og viktige forpliktelser på kontoret vil ofte en enkel og god plan virke veldig bra. Det meste innen GTD-metodikken kan du komme raskt i gang med. Etter hvert som man lærer de 5 stegene for oppgavebehandling vil man se at overføringsverdien til din hverdag er svært nyttig.

Lær deg GTD – Ha en plan – og planlegg for resultater.

For kursinformasjon og oversikt over alle kurs: dagsseminar i Oslo, Trondheim og Bergen. For å delta på webinar: Guidet Ukentlig Revisjon og for Oppsett og bruk av Outlook.  OBS! webinar er kun tilgjengelig for de som har deltatt på et seminar.

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Les vår personvernerklæring og hvordan vi bruker informasjonskapsler/cookies