Den nye sjefen på jobben

Karrierekvinne

Du har akkurat funnet en ledig stol og satt deg godt til rette når Anne klapper deg på ryggen og spør om du er spent. Snart skal over 200 medarbeidere på Oslokontoret bli presentert for den nye sjefen. Ingen vet noe, men dere diskuter de siste ryktene om noen fra IT. Du ser på Anne og lager en grimase mens dere smårister på hodet og smiler – en fyr fra IT liksom!

Som har orden på sakene

Alle snur seg mot inngangsdøren og stusser litt når den som følger HR-sjefen opp på scenen er en kvinne. Joda, året er 2018, men i denne bedriften har det liksom alltid vært menn på toppen.

Kari har tre punkter på sin agenda; introduksjon, forventninger og spørsmål. Etter introduksjonen retter tilhørerne seg opp i stolen, spent på forventningene som skal presenteres.

– «Før vi går inn i siste kvartal i år vil jeg at hver og en av oss skal ha etablert den gode vanen med å ha en prosjektliste som oversikt for hva vi jobber med og hvilke tidsfrister og målsetninger som gjelder. Vi skal også ha en oversikt over hva vi er ansvarlig for i jobben vår, kall det gjerne dine ansvarsområder. Vi tar så klart utgangspunkt i de arbeidskontraktene dere har og det kan godt hende vi kan forenkle ganske mye her.

– «Så håper jeg vi kan bli enige om noen få enkle regler for hvordan vi bruker kalenderen slik at vi unngår misforståelser om hva som er opptatt tid og ikke.»

De ansatte ser på hverandre og har ikke hørt et ord om salgsmål, IT-satsinger eller nedskjæringer. Da er det tid for spørsmål. En lengst frem i salen spør Kari hvordan de skal ordne disse listene og oversiktene.

– «Det kan dere i stor grad velge selv,» sier Kari, «men ha dem gjerne på mobiltelefonen, eller til og med i en enkel A-plan.»

Og sender deg på café

En av de med lengst fartstid i bedriften rekker opp hånda og spør om dette blir gjort for å kontrollere de ansatte og alt de jobber med.

– «Nei,» fortsetter Kari, «kontroll av eget arbeid kan du i stor grad gjøre selv. Det er en egen prosess du gjør en gang i uka. Du følger en enkel sjekkliste som jeg kan vise dere litt senere. Da har du helt og holdent oversikten selv. Høres det greit ut?»

Det blir litt stille før Kari forlenger sitt eget svar:

– «Og en ting til slutt, ta gjerne med deg laptopen og en kollega til Starbucks nede på hjørnet her, så kan dere gjennomføre egenkontrollen der og bygge gode arbeidsvaner sammen, det er faktisk gøy. Og husk å ha ladet opp datamaskinen. En slik økt kan ta halvannen time – og det er verdt hvert eneste minutt.»

Kari har så klart lært seg Getting Things Done-metodikken, noe som preger hvordan hun opptrer som leder. Metodikken rangeres av mange som den beste metodikken innen personlig produktivitet, og produktivNorge har levert kurs i Getting Things Done siden 2013.

Velkommen på kurs!

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Les vår personvernerklæring og hvordan vi bruker informasjonskapsler/cookies