Hvordan jobbe produktivt på hjemmekontoret

Denne artikkelen ble sendt inn til Jobbekspertspalten i Aftenposten og ligger ute på deres nettsider.

Gode tips til deg som skal jobbe hjemmefra

Praktisk tilrettelegging av hjemmekontoret:
Planlegg dagene dine. Senest dagen før planlegg hva du skal gjøre neste dag.

Det er lett å få det man kaller brakkesyken i militæret om man ikke kommer seg ut og lufte hodet så planlegg pauser. Bruk de til å gå en tur og lufte hodet og til å spise lunsj.

Om mulig sett opp hjemmekontoret på et eget rom hvor du kan lukke døren.

Kommuniser med familien viktigheten av at du kan jobbe uforstyrret. Lag rutiner på når du kan forstyrres. På den måten blir avbrytelsene forutsigbare og lettere håndterbare.

Ha alltid en blokk og penn lett tilgjengelig. Skriv tanker ned om ting du må gjøre noe med når de oppstår. Se over dette et par ganger om dagen for å tydeliggjøre hva du skal gjøre med den enkelte saken og parker resultatet av denne tenkningen på lister eller, om det haster og
er viktig, på kalenderen.

Ta på deg jobbklær som om du skal på kontoret. Ta de av når du er ferdig med jobben. Det kan være vanskelig å skille jobbetid og hjemmetid når man har hjemmekontor. Ved å skifte tøy markerer du for deg selv når du gjør hva. Det er lett å alltid føle at du er på jobb om ikke.

Hold pulten ryddig. Rydd pulten for alt som ikke hører hjemme der hver ettermiddag før du avslutter dagen. Da starter du med blanke ark dagen etter.

Praktisk jobbing:
Jobb i bolker og ta pauser. Bruk gjerne Pomodoro-teknikken med 25 minutter konsentrert jobbing og 5 minutter pause som utgangspunkt. Det kan være vanskelig å huske å bevege seg om man får jobbe konsentrert. Skal du fungere optimalt må du bevege kroppen for å frigjøre spenninger i muskler og for å få i gang blodomløpet.

Drikk mye vann – det vil tvinge deg opp på føttene med jevne mellomrom.

Det kan være vanskelig å ikke ha sosial kontakt med mennesker i hverdagen. Forbered deg på dette og lag noen strategier for hva du skal gjøre om du kjenner på savnet av kollegaene og det sosiale miljøet.

Gode tips for hvordan bedriften kan legge til rette for hjemmekontor

Bruk videokonferanseløsninger som Skype eller Zoom for å holde møter. Bruk tid og penger på opplæring av de ansatte i god bruk av disse slik at møtene blir effektive.

Om de ansatte får dødtid som følge av karantene/hjemmekontor så anbefaler jeg at de bruker den ledige tiden til å lære seg nye ting. Ting de kan ha nytte av etter at karantenen avsluttes. Det finnes mange gode e-læringskurs som gir nyttig kunnskap. Kunnskap man kan nyttiggjøre seg når Coronaen er under kontroll og den mer normaliserte hverdagen er tilbake. Linkedin Learning er et godt eksempel på et godt e-læringssted.

 

Ga dette mersmak? Meld deg på et av våre virtuelle kurs, og lær deg Getting Things Done!

Relaterte artikler

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Les vår personvernerklæring og hvordan vi bruker informasjonskapsler/cookies

Gratis: Lær mer om GTD - metodikken

Abonner på vårt gratis inspirasjons-nyhetsbrev!