Din late vei mot maksimal produktivitet

Ønsker du å motta disse artiklene i epost før alle andre kan du abonnere på vårt nyhetsbrev her.

Din late vei mot maksimal produktivitet

Hvordan kan jeg bli skikkelig produktiv? Finnes det en oppskrift?
Per

Om du vil hente ut ditt potensial når det gjelder å øke mengden av viktige ting du produserer, må du bli skikkelig lat. Dette er kanskje ikke det du tenker på når du hører ordet produktivitet? Men om du anvender sunn fornuft over tid, vil du komme til samme konklusjon.

Hvordan kan jeg bruke minst mulig krefter og få mest mulig av de riktige tingene gjort?

Dette spørsmålet må bli ditt nye mantra om du vil bli skikkelig produktiv. Du må jakte på friksjon i din måte å håndtere oppgaver på og eliminere dem. Den største av alle friksjonspunkter vi mennesker kan fjerne, er støyende tanker når vi trenger å tenke kreativt og problemløsende.

Har du noen gang har tatt deg i å avbryte deg selv med: «Å, jeg må ikke glemme å … Det minner meg om at … og det leder meg til å tenke på… og hva holder jeg på med her egentlig?» Da vet du hva jeg mener.

Høy konsentrasjon og maksimal produktivitet

Din late vei mot maksimal produktivitet

Din late vei mot maksimal produktivitet

Merker du at det er vanskelig å konsentrere deg fordi du har for mange ugjorte saker og bekymringer som romsterer i tankene? Å rydde disse ut av hodet ved å skrive dem ned, vil fjerne friksjonen disse tankene skaper. Finn penn og papir, eller et tastatur, og skriv disse ned et sted du stoler på at du ser dem senere. Slik forblir de utenfor hodet til du er ferdig med det du holder på med.

Sett av tid til å se på de sakene du skrev ned. Beslutt hva du skal gjøre med dem, om noe, og parker oppgavene utenfor hodet på et sted du stoler på at du kan se dem når du trenger det. På den måten forblir de utenfor hodet. Skriv lister over det du har besluttet å gjøre.

For at oppgavene skal forbli utenfor hodet ditt og at du skal være hensiktsmessig engasjert med det du har besluttet å gjøre noe med, må du se på oppgavene jevnlig. Se over listene så ofte du må for å holde oppgaver utenfor hodet, men minst én gang i uken.

Når du har ledig tid, så har du nå et sted å se etter ting du proaktivt har besluttet å bringe fremover til en fullførelse.

Dette kalles de fem steg i Getting Things Done-metodikken: Samle, Behandle, Organisere, Revidere, Utføre.

Lykke til med din late vei mot maksimal produktivitet!

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Vårt nettsted bruker informasjonskapsler/cookies. Les mer om hvordan disse benyttes