Nedbemanning og dårlig samvittighet

Nedbemanning og dårlig samvittighet - Aftenposten

Nedbemanning og dårlig samvittighet – Aftenposten

Denne artikkelen om Nedbemanning og dårlig samvittighet ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 30.08.2015. Se oversikt over alle publiserte artikler her.

Nedbemanning og dårlig samvittighet

Spørsmål: Bedriften jeg jobber for nedbemanner, og jeg er en av de få som er igjen i min avdeling. Og jeg har fått mye mer å gjøre etter nedbemanningen, og sliter med dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort. Har du noen tips som kan lette situasjonen?
Hilsen Mette

Jobbeksperten: Din situasjon er det dessverre mange som vil komme i fremover, skal vi tro pressen.

Hva er viktig?

I din situasjon er det faktisk mer å gjøre enn det finnes tid. For å kunne senke graden av dårlig samvittighet, er det helt nødvendig for deg å vite at du jobber med det viktigste du kan jobbe med akkurat nå. Den eneste måten å få til dette på, er gjennom dialog med din leder: Hvilke områder har du ansvar for? Hva er formålet med din stilling? Hvilke områder er de viktigste å holde i gang etter nedbemanningen?

Hvis du ikke finner svarene på hva som er viktig, vil du alltid ha med deg den murrende dårlige samvittigheten – og stresset som følger.

Slutt å bruke hodet som system

Dette er hovedprinsippet bak GTD (Getting Things Done)-metodikken. Det er tuftet på det psykologiske prinsippet om at hjernen har begrenset kapasitet i korttidsminnet. For å slippe å stresse deg selv med alle «Må gjøre», må du skrive dem ned et sted du stoler på at du vil se dem senere. Skriv dem ned med én gang de dukker opp – så er hjernen fri til å å være problemløsende – her og nå. Beslutt senere hva du må gjøre med disse tingene, og parker resultatet inn på lister eller i kalenderen – slik at du stoler på at de er godt ivaretatt. Da forblir de utenfor hodet.

Revidér ofte

Se over alt du har tatt på deg jevnlig – og så ofte som du må – for å holde det utenfor hodet. Ifølge GTD-metodikken bør du gjøre dette minst én gang i uken. Det kalles Ukentlig revisjon, og er helt nødvendig å utføre for holde unna stresset over alt du har å gjøre. Under revisjon ser du over kalender frem og tilbake i tid, ser over alle prosjekter og alle oppgavene dine. Det hele for å sørge for at du prioriterer riktig.

Lykke til!

Morten P. Røvik – produktivNorge AS

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Vårt nettsted bruker informasjonskapsler/cookies. Les mer om hvordan disse benyttes