Tellekanter og kreativt kaos

Tellekanter og kreativt kaos

Noe av det som gjør at Getting Things Done fungerer så godt i min hverdag er at jeg kan ha tellekanter og lister over neste handlinger samtidig som det er enklere å nyte det kreative kaoset hvor nye og spennende ideer dukker opp. Når ideene mine blir organisert ut av hodet og inn i et pålitelig system, så har jeg mer plass mentalt til både nye ideer og kreative løsninger. Tross alt så er hjernen vår skapt for å få ideer, ikke til å holde på dem.

Et helhetlig system

De som har forsøkt å holde alt i hodet, opplever fort at viktige ting glipper. Dessverre lærer vi ikke noe om hvordan vi skal unngå dette mens vi går på skolen, og mange bygger derfor systemene sine på en blanding av velmente råd fra kolleger, venner, Google og Facebook.

Med Getting Things Done får du et fiks ferdig helhetlig system, som setter deg i stand til å bli mer produktiv, samtidig som du stresser mindre og er mer fornøyd med hva du bruker dagene dine på. Og du får friheten til å nyte ditt kreative kaos.

Kontekst-baserte lister

Når du har gått gjennom steg to i GTD, Behandle, ender du opp med konkrete neste handlinger for alt som har din oppmerksomhet. I steg tre, Organisere, sorteres disse ut fra hvilken kontekst de tilhører, slik at du til enhver tid kan fokusere på det som er relevant der du er. Eksempler på slike kontekster er Kontor, Hjemme, Ærend, Telefon og PC.

Når du praktiserer GTD, har du også en liste over alle dine prosjekter. Det blir i praksis en hovedoversikt over alle dine forpliktelser til enhver tid, og er for meg et uvurderlig verktøy for å få et fullstendig overblikk når livet ellers er kaotisk.

Slik bygger du ditt personlige system

Det eneste du trenger for å bygge ditt eget system er altså lister for alt som skal gjøres så snart som mulig og en kalender for alt som må skje på et bestemt tidspunkt eller en bestemt dag. Noen velger et papirbasert system, mens andre tar i bruk et av de utallige programmene eller appene som finnes der ute. Outlook, Gmail, Evernote, OmniFocus – det viktigste her er at du tenker gjennom hvilke krav du stiller, og velger et verktøy som fungerer for deg.

Steg tre av Getting Things Done handler altså om å organisere alle forpliktelser, oppgaver og ambisjoner som hverdagen består av inn i et pålitelig system slik at du skaper rom for nye ideer. Steg fire handler om å ta et skritt tilbake og sørge for at du beveger deg i riktig retning for å nå dine mål. Det kommer jeg tilbake til i neste artikkel.

Hilsen
Espen Agøy Hegge
Certified GTD Trainer

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Vårt nettsted bruker informasjonskapsler/cookies. Les mer om hvordan disse benyttes