Tenk og reflektér – få mer av de riktige tingene gjort

Tenk og reflektér - Aftenposten - 18-01-2015

Tenk og reflektér – Aftenposten – 18-01-2015

Denne artikkelen om Tenk og reflektér – få mer av de riktige tingene gjort ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 18.01.2015. Se oversikt over alle publiserte artikler her.

Tenk og reflektér

Har du noen gang opplevd å miste oversikten og kontrollen over arbeidsoppgavene dine? Du ser ikke lenger hva som er viktigste fokus. Kanskje sitter du dessuten med en ubehagelig følelse av at det er noe viktig du har glemt. Noe som nå ligger og ulmer, og som kanskje kan eksplodere? Men du vet ikke hva det er. Dette stresser deg.

Hvor enkelt er det å holde et godt fokus i en slik situasjon? Ikke særlig enkelt.

Jeg våger følgende påstand:
Situasjonen skyldes at du ikke er bevisst alt du har tatt på deg.

Veien ut av dette er å bli bevisst – alt du har tatt på deg, og alt du ikke har tatt på deg. Kun slik kan du få oversikt – og god samvittighet for alt du ikke skal gjøre.

«Du kan kun ha god samvittighet for det du ikke gjør
når du vet at du ikke gjør det.

– David Allen, i boken Getting Things Done

Få oversikten – tenk!

For å oversikten må du tenke. Tenke nok til at du:

  • kan beslutte: «hva er dette?» og deretter
  • kan avgjøre: «hva skal jeg gjøre med det?», eventuelt «ikke skal gjøre noe med»

Dernest parkere resultatet av denne tenkningen et sted du kan se det senere.

Getting Things Done (GTD)-metodikken anbefaler at du har to lister for alle små og store prosjekter; en for de aktive (Prosjekter) og en for de inaktive (Engang/kanskje).

Og at du har lister for dine oppgaver/Neste handlinger – slik at du driver de aktive prosjektene framover.

Behold oversikten – reflektér!

Tenk og reflektér - Aftenposten - 18-01-2015

Tenk og reflektér – Aftenposten – 18-01-2015

For å beholde oversikten må du jevnlig se over alt du har, og ikke har, forpliktet deg til. Du må sette av tid hver uke til å reflektere over forpliktelsene dine. Denne refleksjonstiden kalles Ukentlig revisjon. Da ser du over alt , og sjekker om alt «er på stell». Er det noe som mangler? Har du glemt noe du skulle ha gjort?

Utfordring til deg

Se over kalenderen din 2 uker bakover og 3 uker framover. Dukker det opp noe som du skulle ha gjort noe med?

Opplever du en slik sjekk som nyttig? Hvorfor ikke gjøre den til en ukentlig vane?

Morten P. Røvik

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Vårt nettsted bruker informasjonskapsler/cookies. Les mer om hvordan disse benyttes