Vær dum med god samvittighet!

Vær dum med god samvittighet! - Aftenposten - 25-05-2014Vær dum med god samvittighet! - Aftenposten - 25-05-2014

Vær dum med god samvittighet! – Aftenposten – 25-05-2014

Denne artikkelen om Vær dum med god samvittighet! ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 06.04.2014. Se oversikt over alle publiserte artikler her.

Har du noen gang forsøkt å gjøre noe mentalt utfordrende når du er veldig sliten? Da skjer kanskje følgende: Du ser på oppgaven. Blir sliten. Gir opp. Går på Facebook eller besøker en nettavis i stedet. Får dårlig samvittighet.
Er det mulig å gjøre en god jobb når man er sliten? Er det mulig å være dum med god samvittighet? Svaret er ja.

Vær dum med god samvittighet!

Visjonæren og Den Late Arbeideren

Du har nemlig en smart del av deg – la oss kalle ham Visjonæren – og en lat, litt dum og ikke så smart del; Den Late Arbeideren.

Du tenker kanskje ikke så mye over det, men gjennom en dag svinger du mellom de to tilstandene. Om morgenen for eksempel, rett etter at du har stått opp, er du kanskje den ikke så smarte varianten av deg. Du overlever på gode vaner og innarbeidede rutiner. Du står opp. Spiser frokost. Pusser tenner. Kommer deg ut døren. Du er ikke spesielt bevisst hva du gjør, men det trenger du heller ikke å være – så lenge rutinene er innarbeidede.

I løpet av arbeidsdagen forandrer det seg. Kanskje er du et A-menneske: mest effektiv på formiddagen før lunsj, deretter synker konsentrasjonen. Er du B-menneske skjer det samme, men til andre tider.

Lag oppgaver for den slitne og litt late deg – og få god samvittighet

For å kunne være dum og sliten med god samvittighet må du alliere deg med Visjonæren – og lage gode oppgaver til den slitne deg. Da kan du gjennomføre noe som bringer deg nærmere fullførelsen av målene dine selv når du er tappet for mental energi. Du må legge gode planer for Den Late Arbeideren din – som gjør at han ikke trenger å tenke, kun utføre.

I Getting Things Done (GTD) – metodikken kalles slike gode oppgaver for Neste handlinger. En Neste handling defineres slik: Hva er den neste fysiske handlingen jeg kan gjøre for å komme videre. Vær spesifikk. I stedet for: «Budsjett 2015», så: «Kopiere fjorårets tall til nytt regneark». Dette er en mer gjennomførbar oppgave for Arbeideren din. Tips: ha alltid med et verb i den Neste handlingen, og tenk nøye igjennom om du har alt du trenger for å gjennomføre den.

Lykke til med dine Neste handlinger!

Morten P. Røvik

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Vårt nettsted bruker informasjonskapsler/cookies. Les mer om hvordan disse benyttes