Vær forberedt på endring!

Vær forberedt på endring! - Aftenposten - 11-05-2014

Vær forberedt på endring! – Aftenposten – 11-05-2014

Denne artikkelen om Vær forberedt på endring! ble første gang publisert i Aftenposten i Jobbseksjonen på søndag 06.04.2014. Se oversikt over alle publiserte artikler her.

Vær forberedt på endring!

Om noen dager vil du få deg en overraskelse. Denne vil endre tilværelsen din. Hvor mange dager det er snakk om, eller hva overraskelsen består i, vet jeg ikke. Men den vil komme. Dette vet jeg fordi vi lever i en verden som endrer seg stadig raskere.

Vi mottar mer endringsproduserende og prioriteringsflyttende informasjon i løpet av én måned enn våre foreldre trolig fikk på et år.

Din evne til å håndtere mottatt informasjon, slik at den samsvarer med viktigheten den representerer, vil være avgjørende for din evne til å navigere og tenke strategisk og klokt.

Vær godt forberedt!

Hvor forberedt du er på å takle overraskelser avgjør hvordan du forholder deg til dem. Er du ikke forberedt, kan en flott mulighet som dukker opp, oppleves som negativ input – og du vil unnlate å agere på den. Muligheten glipper.

Hvordan kan du være best mulig forberedt, slik at du ikke går glipp av store muligheter?

Nedenfor følger noen råd basert på Getting Things Done (GTD) – metodikken:

1) Ikke bruk hodet som system.

Bruker du hodet som system til å huske forpliktelser, vil du fort overveldes over alt du har tatt på deg. Du har rett og slett ikke plass i tankene til å tenke klart. Din mentale båndbredde til å tenke langsiktig og strategisk senkes dramatisk.

Skriv alt ut av hodet jevnlig. Plasser forpliktelsene utenfor hodet i et system du stoler på. Du får et klarere hode som fatter bedre beslutninger.

2) Ha oversikt over alt du allerede har tatt på deg

Ha fullstendig oversikt over alle forpliktelsene dine. Da vil det bli mye enklere å se om den nye muligheten er viktigere eller mindre viktig enn det du allerede har tatt på deg. Du kan kun si nei til noe med god samvittighet når du vet hva du har tatt på deg.

3) Vit hvilke verdier du, og selskapet du jobber for, har

En oversikt over hva som regnes som verdifullt vil være retningsgivende i beslutningsprosessen. Bruk verdier som del av beslutningsgrunnlaget ditt.

Lykke til med beslutninger, endringer og overraskelser!

Morten P. Røvik

 

Ingen kommentarer enda

Legg igjen en kommentar


Vårt nettsted bruker informasjonskapsler/cookies. Les mer om hvordan disse benyttes